Tellus v. 16

 

 

Ja..haha..ni som har lyckats ta er hit och läsa det här veckobrevet måste ju bara undra vad det är för knasig inledning som kommer… Vilken bild som start? Vad händer? Varför? Hur fungerar de där pedagogerna i Tellus egentligen… Eller är de så att ni bara köper allt vad vi vuxna, pålitliga och rekorderliga personer i makthavande situation säger? 

Nja.. Med denna lite udda start vill vi berätta om vårt genomgående tema vi haft i Svenska och Historia denna vecka. Vi har haft en enda sak i tanken denna vecka: 

 

 

I svenska har vi har ställt oss frågor som vad reklam faktiskt är? Vad är marknadsföring och varför behöver man det? Hur styrs efterfrågan och utbud? Vad är image och hur påverkas ett varumärke av dess image? 

I historia, med ingången “Reformationen” och “Gustav Vasas skickliga sätt att propagera sitt budskap” har vi ställt oss frågor som mer har att göra med källkritik? 

 

  • Vem skriver vår historia egentligen? Till vilket syfte?
  • Vad är propaganda?
  • Hur kan man använda propaganda för att nå ut med sitt budskap?
  • Är propaganda bra eller dåligt?  

 

 

 

 

 

 

I arbetet med reklam har vi också noterat att ingenting är där av en slump. Allt är planerat in i minsta detalj och allt från färg, form, storlek och ordval är absolut genomtänkt! 

I svenska kommer vi arbeta med reklam under två veckor, denna och en till. Den här första veckan har vi tittat på vad reklam är, kollat upp begrepp och lärt oss massor om viktiga ord i sammanhanget.

Vi har dessutom analyserat reklam i våra dagstidningar. Tillsammans eller enskilt har vi gått igenom en varsin tidning och granskat reklamerna riktigt noga. Hur många reklamer finns det i en tidning? Är det skillnad på reklam och ren information? Vad är det för något som säljarna vill förmedla, är det att vi ska köpa något eller uppmana till att göra något? Är priset tydligt? Vilka argument har säljarna för att locka till köp? och mycket mycket mer…

Nästa vecka kommer eleverna att få en anställning på ett företag som heter “reklamfabriken”. Här kommer de att rent konkret få skapa ett eget varumärke, en slogan och tillhörande reklam. Det ni! 

 

I Historia och arbetet med Gustav Vasa har vi alltså arbetat med Reformationen och kyrkans ställning under denna tid. Vi kunde konstatera att Martin Luther är en betydande figur i denna utveckling men det var ingen enkel match att gå över till protestantismen. Han fick hårt motstånd av påven dock och det var inte helt lätt att genomföra denna reformation i Sverige. 

Som uppgift denna vecka fick eleverna, i reklam-temats anda, en uppgift som gick ut på att skapa reklam och hjälpa Martin Luther i sina strävan att reformera kyrkan och dess tro. Vi lärde oss även att Gustav Vasa var högst delaktig i denna reformation och PROPAGANDA var ju en av hans böjelser så givetvis fick även eleverna använda sig av propaganda i sin reklam. Allt finns att se på Tellus Propagandavägg om ni har vägarna förbi…

Så här blev resultatet:

 

 

 

  • Är er lärare Åsa (Den Store) Grath en källa ni kan använda er av när ni gör en inlämningsuppgift och ska använda er av en trovärdig källa? Varför/Varför inte? 

 

  • Hur var det där med källkritik och Martin Luthers 95 teser… Är det SANT att han spikade upp de där 95 teserna på kyrkporten den 31 oktober 1571 i Wittenberg?

 

http://www.svd.se/spikade-luther-upp-de-95-teserna

 

 

 

Övrig information:

 

Tips från Coachen Andreas

Det är fantastiskt kul att se att de flesta är tillbaka i skolan! I teknik har vi nu kommit in på området hållfasthet och material former. Det innebär att vi kommer börja laborera med lite mer praktiska uppgifter framöver. Jag försöker hålla mig till laborationer som kräver så lite material som möjligt, för att underlätta för dem som är på distans. 

Jag vill dock förbereda er som jobbar på distans med vilka material som kommer behövas till nästa vecka:

  • ca 10 ark A4 papper
  • sax
  • limstift
  • tejp

 

Ifall du inte har möjlighet till att införskaffa detta så är du hjärtligt välkommen att hämta det på skolan för att kunna genomföra dessa laborationer på distans.

Ha en fantastisk helg!

/Andreas

 

 

Kommande datum och aktiviteter: 

 

V. 17  

Kan ni tänka… Här är det tomt med information men det betyder ju inte att vi inte har något att göra… Det är bara det att vi gör det här och inte där:) 

 

 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Tellus genom Åsa  

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.