Tellus v. 20

 

 

 

 

Nu rusar tiden iväg och det är inte många dagar kvar i mellanstadiet. Det märks att vi börjar närma oss slutet men jag måste säga att det är ena riktiga krigare ni har till ungdomar. Jösses, vad de jobbas och slits för att få ihop det sista… I svenska har vi den här veckan gjort klart det sista på tidningen och framsidan är nu redo för påvisning. Nästa gång vi har svenska (känns som evigheter dit med lov nästa vecka) kommer vi att sätta ihop allt innehåll vi producerat denna termin och få oss en riktig tidning vi kan hålla i och ta på! Gissar att ni längtar till att få se och läsa den hemma, för det gör jag:) 

 

I historia har vi fokuserat på kända kvinnor i historien, läs mer nedan under fokus denna vecka, men så mycket kan jag säga att det är skamligt hur lite kvinnor har blivit porträtterade och ärade för det som de har åstadkommit genom årens lopp. SÅ många historiska avtryck av SÅ många fantastiska kvinnor. De borde hyllas- Så därför gör vi nu det! 

 

I No så är det presentationer av alla häftiga uppfinningar i full gång och i matematiken så är det area och volym på schemat.

 

Bilder på några av våra framsidor:

  

 

 

 

Vilka kända historiska kvinnor kan du komma på? Varför är dessa så beundransvärda? 

 

Fokus denna vecka: 

 

bland brukar man säga att historien genom tiderna är skriven om män, av män, för män. Vad man menar med det är att männen ofta har skrivit historien. De har haft makten, utkämpat krig, vunnit svåra slag och genom detta skrivit historia. De har då valt att lyfta fram sig själva i extra bra dager, eller svartmåla fiender på mindre smickrande sätt. Gustav Vasa och hans söner är bara några exempel på hur historien är vinklad från en viss tid och av vissa män, med hjälp av skickliga historieskrivare. 

Granskningar av historieböcker har tyvärr visat att det stämmer. Männen dominerar totalt. Kvinnor nämns, men i väldigt mycket lägre utsträckning, ibland bara med en bild och en kortare bildtext. De elever som i ett tidigare arbete valde att forska om en kvinnlig Vasa-representant (t.ex. någon av Gustavs döttrar), fick veta hur svårt det var att hitta användbar information för att fylla en A4-sida. (Tyvärr gäller detta inte bara kvinnor som levde under 1500-talet…)

Det här är förstås helt knäppt, tycker vi! Denna veckas lektioner kom därför  att ägnas åt – just det, bara kvinnor! 

Vi började vår första lektionen med att göra en enkel jämförelse…Hur många historiskt kända män kan vi lista? Och hur många historiskt kända kvinnor kan vi? Det var inte föga förvånande att eleverna kunde lista en mindre skara kvinnor jämfört med män där eleverna aldrig tycktes sluta räcka upp handen för att säga en till man som lämnat sina avtryck i historien. Därefter följde en intressant diskussion om varför jag faktiskt gjorde denna uppgift och vad kan vi lära oss av detta… 

Efter detta fick eleverna en genomgång av kända personer kopplat specifikt till Vasatiden. Vi fick bland annat lära oss om den häftiga Mette Rosenkrantz  som blev en av Danmarks rikaste och mäktigaste kvinnor samt Karin Månsdotter som gjorde en enorm klassresa och gick från att vara en enkel fattig flicka vars föräldrar sålde nötter i gamla stan och var fångvaktare till att gifta sig av kärlek med kung Erik XIV och bli Sveriges  drottning. Paret beskrevs som moderna för sin tid och bröt ofta mot “vett och etikett” -regler. 

Två frågor vi stannade till vid under genomgången och fick en mycket intressant diskussion kring var frågorna “Varför ser vi fler kvinnliga chefer på 1500-talet än idag?” och  “Varför är kvinnorna osynliga i de historiska källorna”. Följande… lååånga…. norm och värderings-diskussion resulterade i  detta, se nedan:  Vi kunde även komma fram till att det krävs mycket för att ändra satta normer och värderingar i ett samhälle, men det går! 

Som avslutande uppgift denna vecka fick eleverna välja ut och porträttera en valfri kvinna ur historien. Vi begränsade oss inte kring Vasatiden utan alla tidseror var tillåtna att välja bland. Många kvinnor blev det och porträtten hamnar givetvis även dessa i elevernas tidning. Trevlig läsning:) 

 

 

Övrig information:

 

Nej:)

 

Kommande datum och aktiviteter:  

 

V.21

Mån 18/5: Studiedag

Tis – ons 19-20/5:  “Ta igen”-dagar

Tors-fre 21-22/5:  Lov

 

V.23

Mån 1/6.  Prov (Historia) – “Gustav Vasa” Se mer detaljerad info på classroom 

 

V.24

Ons 10/6.  Avslutning! 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Tellus genom Åsa