Tellus v.39

 

 

Mitt i terminen och “flitiga Lisas” lampa lyser starkt över Tellus-huset.  Här är det fulls ös som vanligt och vi dundrar på med allt från matte, brott och straff till Yacoov Agams härliga konstform “Agamograph”. Nedan ser ni våra konstnärliga tolkningar av denna konstform. 

 

 

 

Vill även passa på att tacka för alla fina utvecklingssamtal vi fått tillsammans med er. Eleverna är så ambitiösa och det är verkligen så kul att få detta tillfälle till att skryta lite över alla fina prestationer. Något vi,  jag och Andreas, kan utläsa från flera samtal som handlar om den stora gruppen i sig är att rasterna verkar vara i en bra ordningsam form med en mycket förbättrad attityd gentemot varandra. Dock tycks attityderna ha vandrat in i kapprummen och vid vissa tillfällen även klassrummet. Det kan komma en del gliringar och kommentarer vilket i sig inte skapar en trygg miljö där alla vågar räcka upp handen och dela med sig av sina tankar och ideér. Det kommer vi jobba stenhårt med, både i storgrupp men också genom att informera berörda. Prata gärna med era barn om detta med fokus på hur de kan bete sig positiv och hur de kan vara positiva förebilder! 

 

Fredagskluringen:  Vilka sociala skyddsnät har vi i Sverige? 

 

 

Fokus denna vecka:  Lag & Rätt 

Då är vi mitt uppe i lagar, regler, brott och påföljder. Vi diskuterar, analyserar och reflekterar kring kriminalitetens konsekvenser och hur allt detta påverkar både samhället men även oss enskilda individer. Hur påverkar ett brott samhället, offret men även förövarens familj? Ja, det är frågeställningar vi sysslar med. 

Till elevernas stora nöje fick vi besök i förra veckan av polisen Oscar som arbetar vid polisens insatsstyrka. Spännande värre och elevernas öron växte och växte… Oscar berättade om sitt arbete och hur polisen arbetar med brott och brottsutredningar. Nästa vecka, under fredagen, kommer vi få nästa besök; Domaren… 

 

 

 

 

Den här veckan fokuserade vi på våra sociala skyddsnät som Sverige erbjuder. Vi konstaterade att alla människor lever i olika livssituationer som även kan förändras under livets gång. Ibland, olyckligtvis, kan man drabbas av olika händelser som påverkar ens liv enormt. Fattigdom, ensamhet, arbetslöshet, våld, olyckor eller kanske sjukdom. Vilka skyddsnät kan då samhället erbjuda? Hur och framförallt vart kan man vända sig för stöd och hjälp? Fråga era barn om de kommer ihåg. Vi tittade även på en film där “Linnea, 12 år” lever i en situation där den ena föräldern misshandlar (psykiskt och fysisk) den andre förälderna och Linnea är mitt uppe i allt detta. Vilken hjälp kan Linnea få? Var kan hon vända sig? Vilka skyddsnät finns i samhället för Linnea och hennes familj.. Tillsammans fick vi många bra diskussioner och tankar kring hur vårt samhälle fungerar och vilka händelser som kan drabba oss. Frivilligt men även ofrivilligt. 

Nästa steg i temat blir 3 veckor av mänskliga rättigheter. Här kommer vi bland annat att dyka ner i barnkonventionen och se på barns olika villkor i världen. Det ser vi så klart fram emot! 

Så här fokuserade är vi när vi tittar på film:) 

 

Övrig information:

 

Vandringsdag

Se bifogat dokument för info från Gottis om detta härliga dag! 

Vandringsdag ti 3_10 Tellus ht- 2019

 

Coachen Andreas tipsar:

De kommande veckorna är det mycket matematik på tapeten, se gärna den lokala planeringen för att följa vad vi gör vecka för vecka.

https://lemshaga.se/lokalaplaneringar/tal-och-rakning/

 

Vecka 40:

Min första riktiga hemläxa kommer här och nu, nämligen stencilen “Kan du begreppen”. Kidsen får den på måndag, men den går att ladda hem redan nu på schoolsoft 😉

tisdag (dubbellektion) för grön, tisdag & onsdag för röd så kommer vi göra en screening, det är ett form av prov som används som ett pedagogiskt verktyg för att upptäcka olika elevers förmågor samt för att kunna anpassa undervisningen och insatser som behövs. Dessa görs i alla årskurser under denna period.

Vecka 41:

På onsdag för röd & torsdag för grön har vi ett mindre prov vi kallar test för att avsluta kapitel 1 “Tal och Räkning”. Ett mer omfattande prov som avser både kapitel 1 & 2 kommer i slutet av Terminen.

Jag önskar er alla en trevlig helg!

Till er vårdnadshavare, var gärna med och påminn era kids om att:

Vem har hemkunskap? 

Det har varit en del otydligheter vad gäller hemkunskapen och vilken grupp som har sovmorgon eller inte. Det är varannan vecka som gäller oavsett schemat. Om man hade hemkunskap veckan innan så hoppar man över den nästkommande oavsett vad som står på schemat. Detta har vi gjort för att säkerställa att det blir rättvist med antal undervisande timmar. Ibland kan vissa dagar “försvinna/utgå” på grund av andra aktiviteter som exempelvis Paralympics.  För att samma grupp inte ska få HK två gånger i rad och den andra missa helt så kör vi oavkortat varannan vecka. 

 

 

Kommande datum och aktiviteter: 

V.40 

Mentorstimmen Måndag 9:30 -10:30 utgår p.g.a utvecklingssamtal.

Torsdag. Vandringsdag. Se info ovan.. 

Fredag. Besök av Domare! 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Tellus genom Åsa