Tellus v.48

 

 

Då var en vecka till gången och nu har till och med snön kikat fram och färgat marken vit och grann. Vi jobbar på som bara attans, som vanligt så klart, och den här veckan har vi hunnit med allt från avslutning på vår argumenterande text till att lära oss om Islam och vem profeten Muhammed är. 

I svenskan har vi avslutat våra argumenterande texter och nu återstår bara “finputset” och inlämning. Eleverna har jobbat hårt på sina texter och nu är det alltså snart dags för inlämning. Men innan slutinlämning och betygsättning ska vi ta hjälp av våra kamrater för att förbättra texterna och tillsammans göra en kamratbedömning. Här går eleverna in och hjälper varandra att titta på texterna i detalj och se vad som kan förbättras. Till sin hjälp kommer de att få en mall att följa men de ska även kunna dokumentera sina insatser. Kamratbedömning, att kunna förbättra sina texter med hjälp av feedback, är även det ett kunskapskrav som ska bedömas och räknas in i betyget till jul. 

Vill även passa på att tack ödmjukast för det fina priset ni gett mig i form av årets pedagog. Känner mig ytterst tacksam och hedrad för att just ni, elever och föräldrar, tagit er tid att nominera mig till detta fina pris. Det är tack vare er jag fått detta. Är så glad och stolt att få vara lärare  till era härliga kids. Stort tack!

…Men höjdpunkten var nog den stora gruppkram jag fick av alla fina elever:) 

 

 

 

Fokus denna vecka: 

Våra abrahamitiska religioner. 

Då har vi kommit en bit in i vårt tema. Upplägget utgår från att vi först går igenom och djupdyker i våra tre Abrahamitiska religioner var för sig: Judendomen, Kristendomen och Islam. Vi har nu gått igenom alla tre och nu under nästa vecka är det dags för att jämföra och se likheter samt skillnader religionerna emellan. Det är även det som själva slutbedömingen kommer att behandla. Att kunna se likheter och skillnader och därefter göra kloka analyser i olika frågor.

 

Själva provet är ett muntligt grupp-prov, enligt elevernas önskan, och kommer att ske på fredagen v.50. Vi tycker att det är viktigt att eleverna får variation i olika bedömningssituationer och detta är alltså ytterligare ett sätt att göra ett prov på. Provet kommer att gå till på samma sätt som de muntliga nationella proven i Svenska så de kommer att kunna känna igen sig i själva förfarandet. De kommer att sitta i mindre grupper och ha ett samtal med varandra utifrån olika frågeställningar. Som alltid kommer eleverna att få veta innan “vad som ska kunnas inför provet” och vi kommer därför att gå igenom detta på måndagens lektion. Jag kommer därefter att mejla den informationen till elevernas mejl så de lätt kan se och repetera.

 

I fredags hade vi lite tårtkalas samt film-mys för att bland annat fira årets pedagog:) men samtidigt titta på filmen “Prinsen av Egypten” för att sammanfatta och repetera viktiga historiska händelse som ingår i vårt religionstema. Filmen är en del av inlärningen och därför var det lite extra tråkigt att det var flera elever som inte kunde ta tillfället i akt och titta på filmen i lugn och ro. Flera elever pratade om annat, kröp på golvet och sa att filmen var skit och därför gjorde annat. Tråkigt, tycker vi pedagoger som fixat och trixat så vi kunde få en mysig stund tillsammans där vi kunde lära oss saker på ett avslappnat sätt. Så blev det inte för alla denna gång och därför beslöt årets pedagog att göra ett extra insatt läxförhör på denna film. Kollektiv bestraffning sa vissa, fick även definitionen messad till mig av en elev:), men jag tänker att det blir ett ypperligt bra tillfälle att göra en avstämning så jag vet att alla är på banan. Därför kommer vi att ha ett extra insatt läxförhör på tisdagens lektion som utgår från filmen. För de elever som inte har tittat på filmen i skolan eller hemma så finns möjligheten att se den igen på måndagen efter skolan. Jag finns på plats för att göra detta.

Själva läxförhöret på tisdagen kommer att behandla dessa 3 frågor:

  1. Sammanfatta filmen med egna ord.
  2. Vem är Ramses och vad gjorde han?
  3. Nämn några händelser i filmen som grundas på religiösa berättelser. Motivera hur de kan kopplas till religion.

 

Övrig information:

 

Hälsningar från Jonas! 

En liten påminnelse från musiken!

På tisdagslektionen nästa vecka lämnas vårt arbete i musik in, dvs den 3 dec. Om du vill lägga en extra minut på detta så är det bra att göra det innan dess!  Kod till Classroom: hlexoa. Info finns även på kursens LPP.

Lycka till!

/Jonas Karlhager

 

 

Tips från coachen Andreas

På måndag är det dags för det beryktade matteprovet.

I Schoolsoft under nyheter i “mentorerna informerar” så hittar ni allt som kan tänkas behövas inför provet. Vad som förväntas kunnas, begreppslistor, repetitionsuppgifter, problemlösningar m.m  Kör hårt i helgen och lycka till på måndag! Hör av er om ni har frågor 

Väl mött /Andreas

 

 

 

Kommande datum och aktiviteter: 

v. 49 Måndag. Matteprov. Se info på Schoolsoft.

V. 49 Tisdag. Läxförhör “Prinsen av Egypten”. Se info ovan.

 

v. 50 Torsdag. Luciafirande. Vi möts i Amfiteatern 8.00. Välkomna! 

v. 50 Fredag. Muntligt Grupp-prov Religion. 

 

v. 51 Torsdag. Avslutning i kyrkan. 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Tellus genom Åsa