Tellus v.49

 

Äntligen börjar vi få se tendenser till vintertider, snön skymtade till i tisdags i alla fall 😉

I måndags var det dags för det beryktade matematikprovet, det märktes med stor tydlighet att kidsen hade pluggat rejält inför detta prov, de var fantastiskt duktiga, jag är så stolt över dem! I flera timmar satt de och kämpade. Återkoppling kommer i nästa vecka.

 

Det hade till och med målats “matteprov-naglar” dagen till ära.

 

 

I NO så redovisade kidsen sina arbeten om energikällor i slutet av förra veckan. Där skulle de även motivera vilken energikälla de skulle köpa sin el ifrån till sina hus de ska bygga. Det var mycket intressant att få ta del av deras redovisningar. Det har varit livliga diskussioner och det har argumenterats en hel del om vilka energikällor som är “bäst” kan jag lova 😉

 

 

Eftersom att era kids har skött sig så bra sedan vi pratade om reglerna om att vara ute på rasterna, så har vi tillåtit att ha pingis som rastaktivitet inomhus vissa dagar på lunchrasten. Detta förslag kom från eleverna själva i form av elevinflytande och de sköter all logistik kring det med frihet under ansvar!

 

 

“Attityder”

Då var det dags igen för en uppdatering av läget i klassen. Men först vill vi pedagoger verkligen förtydliga att när det gäller kunskapsmässigt och arbetsro så är vi hemma helt. Barnen jobbar och sliter och har full koll på sitt skolarbete. Arbetsro råder och alla fokuserar på sina uppgifter. Det vi nu kommer att informera om handlar om attityder utanför vår kunskapsinhämtning och mer om hur vi samverkar och kommunicerar gentemot varandra.

Under en tid har vi pedagoger i Tellus funderat kring hur vi ska reda ut detta och vad det egentligen är som är kärnan i våra utmaningar. Vi kan nu konstatera att vi börjar närma oss denna kärna. Som på beställning så uppstod faktiskt en liten incident mellan flera killar i klassen under onsdagen och vi kunde här få till något mycket konstruktivt utav det. Tillsammans kunde eleverna själva sätta fingret på hur det ser ut i klassen och vad som  faktiskt är våra utmaningar. Det här kunde barnen själva lista :

  • Vi skojar med varandra med skämt som ligger på gränsen till vad som är ok. Lätt att det går över gränserna…

  • VI svarar varandra på ett hårt sätt.

  • Vi “roastar” varandra i korridoren/kapprummet.

  • Vi är snabba på att “rätta” varandra.

  • Vi för information/rykten vidare.

  • Vi viskar med varandra.

  • Vi skapar “allianser” dvs pakter så saker och ting blir större än vad de är från början.

 

När vi hade listat våra utmaningar så kunde vi lätt komma in på lösningar och hur vi vill ha det tillsammans. Vi kunde också konstatera att vi delar den bild som listats ovan och nu vill göra en kraftansträngning för att göra saker och ting bättre! Det här kom vi fram till:

  • Vi tänker på HUR vi pratar till varandra. Vi tänker på vårt kroppsspråk, vårt tonläge och hur vi helt enkelt uppfattas av andra för det är vi ansvariga för.

  • Vi rättar inte varandra, det lämnar vi till pedagogerna att göra.

  • När någon säger stopp-sluta så tackar vi för det och svarar inte emot.

  • Vi “roastar” inte varandra.

  • Vi säger inte “det var inte jag”, utan alla hjälps åt!

  • Vi sprider inte rykten eller information vidare. Är man nyfiken och undrar över något som hänt så frågar vi en pedagog istället.

 

Efter samtalet så kände vi pedagoger, efter en gemensam analys, att vi verkligen tyckte att vi kom framåt. Rom byggdes inte på en dag sägs det, och det ligger väl nog något i det… Men vi kände att vi nu är något på gång och att vi äntligen lyckats bryta den “normalitet” som nu tyvärr råder i den gemensamma jargongen. För att kunna förändra behöver man först veta vad som ska förändras. Här var vi rörande överens. Samtidigt behöver vi en plan för att ta oss vidare och göra det bättre för oss. Det kunde vi lyckligtvis också se att vi har lyckats med. Nu har vi en plan där alla elever är med på tåget. Vi kan även se att det faktiskt har blivit en skillnad på de två dagar som följde. Nu fortsätter vi i denna fina andra och kämpar vidare!

 

Hem & Skola = Sant!

Vill även passa på att ta upp att denna jargong även är ett fenomen som finns på hemmaplan. Vi har i samtal med flera av er föräldrar kunna se dessa hårda uttryckssätt även hemma, framförallt när de snackar och spelar med varandra över nätet. Här behöver vi hjälpas åt. Håll ett extra öga och öra på era barn och kontrollera hur de interagerar med varandra. Säg stopp och våga gå in när ni ser eller hör något opassande. Det kan vara era egna barn men även om ni hör andra så klart. Tillsammans kan vi hjälpa barnen att bryta den normaliserande andra som råder med detta icke så tillfredsställande språkbruk. Tack för ett bra samarbete!

 

 

 

 

Vad blir det för skillnad om du parallellkopplar jämfört med seriekopplar två 1,5V batterier?

 

 

 

 

Fokus denna vecka

Nu har vi äntligen kommit till temats sista uppdrag i NO, nämligen att installera elektrisk belysning i en modellbostad! Innan de börjar bygga ska de planera själva bygget, vart alla lampor ska sitta, vart strömbrytaren ska sitta, hur ledningarna ska dras, vart batteriet ska placeras m.m…

 

Jag har även fått in några bygglov 😉

 

Därefter börjar själva byggandet, ska bli så kul att få se dessa kreativa fantastiska skapelser som håller på att ta form!

 

 

Övrig information

Tips från coachen Jonas gällande luciakör:

“Hej!
Om en vecka är det så dags för lucia! Det blir kul!
De elever som är med i årets Luciakör träffas i musikladan kl 07 på morgonen. Då har man med sig det man behöver men behöver inte vara helt ombytt. Det kommer finnas en kvart till det då.
Gå gärna in och läs nyheten från mig på Schoolsoft om vad ni behöver skicka med. Jag har ljus till alla.
Dessutom har köket har sitt lilla luciafik öppet tidigt på morgonen för föräldrar som skjutsar och vill stanna till själva tåget.
Allt gott och tack för er hjälp!
/Jonas Karlhager”

 

Tips från Klubben:

Julavslutning

Torsdag den 19/12 är det julavslutning i Gustavsbergs kyrka. Avslutningen för Storgården börjar 16.00, därav stänger klubben 15.30 denna dag.

Vill du att ditt barn åker med skolans personal till kyrkan behöver du kontakta din mentor senast fredag 13/12.

Hälsningar

Klubben och mentorer åk 4-6

 

 

 

Kommande datum och aktiviteter:                        

 

v. 50 Torsdag. Luciafirande. Vi möts i Amfiteatern 8.00. Välkomna!

v. 50 Fredag. Muntligt Grupp-prov Religion. 

 

v. 51 Onsdag Jullunch, mer info inom kort.       

v. 51 Torsdag. Avslutning i kyrkan.                                                                                 .

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Tellus genom Andreas