Vi hälsade Tellusarna tillbaka efter lovet med lite studieteknik i att ta anteckningar och en upprepning av Zombie-survival. Det är roligt att se hur mycket en aktiv kreativ lek sprider glädje även om Tellus just nu ofta hellre tonårshänger på rasterna än sportar/leker. Vi hoppas på bättre väder för all form av utevistelse på rasterna framöver!
NO – människokroppen
För att repetera och befästa kunskaper om blodomloppet och variera undervisningen och vidga tanken hade vi på tisdagen besök av Åsa Dickson (Maltes mamma) som hjälpte oss dramatisera lilla och stora kretsloppet. Tack för en kreativ stund. Självklart blev det under på sekunder med!
Inför prov i Människokroppen har vi dessutom tränat på att para ihop begrepp med förklaringar på olika sätt och Malin tipsar om att träna i god tid så du kan träna det svåra igen – det är så mycket lättare att nå långt då. Se mer på schoolsoft. Vi har även gjort chalk-talks/griffeltavlor där vi hjälpts åt med blodets olika uppgifter i kroppen.
Matte
På matten har vi satsat en hel del tid på att träna problemlösning och utförlig redovisning av den. Vi har hjälpts åt och samarbetat både i par och grupper och redovisat för varandra på projektor med nyckelpigan och på miniwb. Det är roligt att se hur långt man kommer tillsammans. Malin är superstolt över ert fina arbete! <3
Veckans kommentera-utmaning!
Lägger även in ett problem här – svara gärna i kommentarsfältet vad du tror det blir. Tänk på prioriteringsdjävulen!
Skolbio 11/3
Måndag 11/3 ska vi i Tellus se skolbio i Gustavsbergsteatern kl 12.30. Vi tar bussen 11.39 från skolan och det är bra om man har med sig en frukt.
För att ni inte ska missa mer slöjd startar vi dagen med slöjd (grön) och matte (röd) 9.30 – 10.45. Därefter har vi kort mentorssamling innan vi äter tidig lunch 11.00 och sedan åker mot Gustavsberg. Vi slutar efter bion. Det blir en läsläxa i SO att lösa hemma då vi alla missar sista lektionen (SO/Sv). För de elever som önskar hjälp med denna tipsar vi om tisdagens eller torsdagens läxhjälp.
Kommande:
14/3 Pi-dag – Fram för matematiken som vetenskap!
21/3 Rocka Sockorna-dag – alla är vi olika men lika unika. Ta olika strumpor och fira våra olikheter med oss!
30/3 Earth Hour – släck allt energikrävandevärna klimatet/miljön
8/4 o 10/4 NP i engelska
22 kommentarer
19 är svaret kanske vet inte gjorde bara en snabb räkning
Hehe
Har läst
Svaret är 60
svaret är 19 (om jag räknat rätt)
svaret är 19
Läst! svar:19
Antingen 19 eller 20
svar:43
Har läst svaret är 19
Svar:60
Ändrar mig: 30
Har läst
Svaret är 19
Svaret är 15
Svaret är 30
Svaret är 30
Läst, och svaret är 19!
19
svaret är 15
emilia
svaret är 15
Läst och svar 30
Svaret är 12
Svar:15
Svar:15
Kommenteringen är stängd.