Tellus veckobrev v.35

Hej allesammans!

Normer & värden
Mycket energi är ett sätt att beskriva veckan! Det är många att bekanta sig med i den nya klassen och med nya vuxna runt sig. Många saker ska sättas igång igen och man ska hitta tillbaka till skolformen. Vi märker dock att vårt mål att behålla så många gamla rutiner som möjligt gör att vi gradvis hittar tillbaka till där vi var förra året! Vårt ledord “Tillsammans” är något vi hela tiden återkommer till för att vi ska jobba åt samma håll.

IUP
Vi har nu jobbat hårt med att förbereda utvecklingssamtalen! Detta arbete är lärorikt men ibland svårt och tålamodskrävande. Tanken är att ni elever ska få en bättre bild av hur det går i skolan, vilka styrkor man har och vad man kan utveckla. Ett inslag i detta handlar om att bekanta sig med ämnesmatriser och det är inte lätt från början. Vi märker dock att det går lite lättare för varje gång! Under året kommer vi fortsätta vår ”Betygsskola” och i den kommer vi jobba mer med matriserna också.

Måndag är halv studiedag och halv ledig dag för eleven. Detta för att att möjliggöra att vi mentorer ska kunna ha utvecklingssamtal denna dag. För eleven innebär det att man bara kommer till skolan om man har utvecklingssamtal. Vill man vara på klubben meddelar man detta till klubben (se deras veckobrev hur man gör). Har man inte samtal denna dag har man en annan tid (se alla tider i Schoolsoft).

För att alla ska komma förberedda till samtalen har vi lagt ut en IUP-läxa till eleverna (se läxor i Schoolsoft). Vi påminner också om att ni föräldrar har en egen möjlighet att i Schoolsoft skriva in era tankar och göra er utvärdering (kryssfrågor).

B-språk
En vecka av testet har nu gått och nästa vecka får ni elever chansen att testa nästa språk. På fredag den 9/9 kommer ni att hitta valblankett i veckobrev och från undervisande lärare så att valen kan lämnas in senast måndag 12/9

Hemkunskap
– Äntligen igång! säger nog några av de 13 första eleverna som i veckan hade hemkunskap. På Lemshaga har vi HK i 4 veckor i åk 6. Vi har valt att lägga mer tid i de senare årskurserna för att passen då ska kunna bli längre.
I år innebär det att man som elev någon gång under året har sina pass 4 veckor i rad. Ann som är vår HK-lärare har beskrivit innehållet så här:
Vi går igenom dagens måltider. Frukost,Lunch Mellanmål och Middag. Eleverna lagar sin maträtt två och två. Under måltiden går jag igenom vikten av att äta flera gånger per dag och vad de behöver för näring i den viktiga åldern dem befinner sig i. Vi pratar också vikten av att träna och äta rätt. Jag ser de 4 ggr som en möjlighet att väcka tankar för att de ska äta och träna rätt.

Märka kläder
Märk alla ytterkläder och glöm inte märka stövlarna, regnställen, idrottskläder och gärna alla ”tjocktröjor” som just nu åker av hela tiden. Vi kan också nämna att vi tagit en en hjälpreda i hallen kallad “Baby X”.( be era barn berätta ).

Pingis
Kolla broschyren som ligger som bilaga om du är intresserad av pingis på Lemshaga!

Pingis på LemshagaVT2016

Ängsholmen eftersnack
Vi startade med en ”intressant” resa… den blev inte riktigt som vi tänkt oss. Men så här i efterhand kanske det var till det bättre! För det första fick ni elever chansen att visa vilket tålamod ni har och vilken fin förmåga ni har att improvisera fram saker att göra! Att vi under denna tid fick chansen att träffa fantastiska människor (som öppnade sitt hem för ca 30 kissnödiga/tröstiga elever) var en annan bonus med det nya ”upplägget”. Jag kan inte påstå att Boda brygga har allt man behöver, men utsikten, vågskvalpet i kombination med det vackra vädret gjorde att en extratimme där faktiskt var helt ok (Ålstäket funkade också).

Väl på ön bjöds vi förstås på en rad utmaningar, det var ju det vi var där för. De var av helt olika slag. Allt från att ta sig orimligt högt på en trave läskbackar till att klara av att diska (och lite lukter som dök upp på vissa ställen). Vissa tillsynes enkla uppgifter som att i grupp stå på en liten yta var svårare än man kanske först anade. Men med tålamodsträning och tips om att lyssna på varandra gick det att fixa! Mest omtalat var nog dock utmaningen att hoppa rakt ut i luften från ca 8 m höjd. Detta var finalen i höghöjdsbanan. Hela banan var en klar utmaning i att övervinna sina rädslor och finalen var pricken över ”i:t”. Det härliga runt denna utmaning var att se och höra alla härliga peppningar och alla berömmande ord! Vi tar med oss det som en viktig sak som vi verkligen kan och något vi ska använda oss av mer. (vi tar också med oss påminnelsen om hur viktigt det är att lyssna på på varandra för att lyckas i grupp).
Lika viktig som alla aktiviteter var förstås tiden då man fick chansen att göra saker på egen hand och trampbåtar är nog något som då kommer upp hos de flesta, som det roligaste. Mycket skratt och skoj blev det (och när något blev fel lyckades vi vända det också)!
Som avslutning måste nämnas någon från vår hemresa. Denna någon var en fantastisk 80-åring som vi träffade vid Överby brygga. Han delade inte bara med sig av sin livserfarenhet (som innehöll allt från erfarenheter av Ängsholmen under 2.a Världskriget, tid som sjötaxi och livet i Överby), han visade också prov på medmänsklighet! Han följde nämligen ett litet drama (en fotboll i vattnet) och tillslut när den var utom räddning, erbjöd han sin båt för att hämta den!

Ett stort tack till alla elever som var med och ett särskilt tack till alla föräldrar som gjorde detta möjligt!

IMG_4535

IMG_4574

IMG_4610 IMG_4536

IMG_4650

Ha en fantastisk helg allesammans!

/mentorerna

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']