Uranus veckobrev v. 10

Hej alla härliga Uranusar!

Hoppas ni hade ett fint sportlov med mycket rörelse och vila! Vi har i veckan börjat ett tema om Hållbar utveckling, repeterat kapitlet om addition och subtraktion talen 0-1000, startat två olika läsprojekt och fått uppleva vintern igen! På friluftslivet passade vi på att åka i vår backe samt spela “Catch the flag”. Vi avslutade veckan med att rösta fram vilket bidrag vi vill ska vinna i melodifestivalen. Uranus tydliga vinnare är Tusse med låten “Voices”. Vi håller tummarna för honom på lördag!

 

Kunskaper

Svenska

Vi har startat två nya läsprojekt den här veckan. Det ena läsprojektet handlar om att vi tillsammans i Uranus ska läsa 200 böcker. Vi gjorde ett liknande projekt för ett år sedan, vilket resulterade i ett pyjamasparty. När vi lyckats nå målet med 200 böcker kommer vi tillsammans planera något roligt som vi framöver genomför. Ni kan redan nu börja fundera på vad ni skulle vilja hitta på!

I det andra läsprojektet kommer vi att läsa i mindre grupper i form av bokcirklar. Eleverna har blivit indelade i grupper där varje grupp fått en varsin bok. Under bokcirklarna får eleverna utifrån läsförståelsetrategier diskutera det dem läst i sina böcker. Engagemanget har varit på topp och vilken läsglädje vi ser!

Matematik 

I veckan har vi avslutat kapitlet “Addition och subtraktion talen 0-1000”. Under kapitlet har vi övar på addition och subtraktion uppställning med tresiffriga tal. 

Vi har också repeterat områden som vi sett att eleverna behöver befästa. Bland annat uppställning och likhetstecknets betydelse. Alltså att det ska vara lika stort antal på båda sidorna av likhetstecknet. Exempelvis: 15+_= 20  eller 5 = _- 15.

 

SO/NO – Hållbar utveckling – vad är energi?

Vi har i SO och NOn startat upp ett nytt projekt som handlar om hållbar utveckling. Under första veckan har vi diskuterat begreppet energi och vad som händer ifall vi inte har någon energi. Eleverna hade många kloka tankar om vad energi är. Svar som kom upp var: mat, elektricitet, vi behöver energi för att idrotta, värme, få vatten ur kranen m.m

Vi har också gjort en laboration där målet var att få förståelse för energins oförstörbarhet och flöde, hur energi omvandlas mellan olika former, och få förståelse för begreppet förbränning. Vi skulle studera och jämföra vad som händer med temperaturen i lådan när en elev sätter sig i lådan och lådan stängs, jämfört med att stänga in en lampa i lådan. Vi gjorde hypoteser, skrev resultat och drog slutsatser.

Hem och skola

Läxa:

  • Diamantjakten – läsebok kap. 21  “Galna ungar” s.117-121 samt läxboken s.23. Läsläxan ska tillbaka på torsdag. Lycka till!

Information inför vecka 11:

Måndag: 

Tisdag: 

  • Skolan börjar kl.9.50. Ta med idrottskläder och handduk. Inga inneskor behövs. 

Onsdag:

Torsdag: 

  • Läsläxan lämnas in.

Fredag: 

  • Läsläxan lämnas ut. 

 

Kommande händelser:

  • v.9 – Påsklov

 

Vi önskar er alla en trevlig!

 

Ingela, Daniel, Christina och Vincent

 

ingela.eriksson@lemshaga.se

daniel.ekmark@lemshaga.se

christina.langstedt@lemshaga.se

vincent.karlsson@lemshaga.se

Mellangården: 08-586 313 12

Fritids: 08-586 313 27

 

6 kommentarer

Kommenteringen är stängd.