Uranus veckobrev v.4

Hej alla fantastiska Uranusar!

Vilken vintervecka vi fått vara med om! Snön har legat på backen och det har verkligen inbjudit till härliga lekstunder ute på gården. I veckan har vi bland annat lärt oss om talsymboler från förr, skapat våra egna solsystem, skrivit faktatexter om månen och övat på ordklasserna verb, adjektiv och substantiv. 

Väderprognosen för nästa vecka visar att det ska bli väldigt kallt. Skicka med varma kläder till era barn eftersom vi fortsatt kommer att vara ute en hel del.

Vi vill även informera om att det går löss i Uranus. Så vi ber er luskamma era barn i helgen så att vi förhoppningsvis får stopp för detta.

 

Kunskaper

Diamantjakten

Under veckans arbetspass med Diamantjakten fick eleverna repetera de olika ordklasserna: verb, adjektiv och substantiv. Under lektionen övade vi på att komma på så många olika ord som möjligt under varje ordklass. Sedan fick vi arbeta vidare med liknande uppgifter i arbetsboken.

Singma – Räkna till 1000

På matematiklektionerna har vi fått lära oss om vad olika historiska kulturer använde för talsymboler. Egyptiernas, babyloniernas och mayafolkets talsymboler. Vi har pratat om att det tagit flera tusen år att hitta på och utveckla de talsymboler vi har idag. På olika platser i världen skrev man tal på olika sätt. 

Vi har också pratat om hur vårt talsystem har utvecklats. Det tog lång tid att utveckla vårt positionssystem, men vi brukar säga att det var hinduerna i Indien som uppfann nollan. Vi sammanfatta genom att säga att vi behöver markera varje position, även en tom plats och därför behövs symbolen nollan. Med bara tio siffror kan vi tack vare positionssystemet skriva oändligt många tal.

NO – rymden

I veckan har eleverna fått redovisa om sina planeter för varandra. Självklart en pirrig uppgift men även väldigt spännande och rolig.Vi har också lärt oss mer om hur månen rör sig runt jorden och skapat våra egna solsystem i skokartongerna som vi samlat ihop tillsammans. Många kreativa och fantasifulla lösningar och engagemanget hos eleverna var enormt! 

Hem och skola

Läxa:

  • Diamantjakten – läsebok kap. 17  “Gavinis guld” s.96-101 samt läxboken s.19. Läsläxan ska tillbaka på torsdag. Lycka till!

 

Utvecklingssamtalen

Nu är det dags för utvecklingssamtal. Samtalen kommer att ske vecka 7. Även denna termin kommer samtalen ske digitalt via Google Meet. När ni bokat ert samtal kommer vi därefter skicka en inbjudan med länk till mötet. Eleven ska vara med på mötet och pga rådande situation så rekommenderar vi att ni har era barn hemma denna dag. Har ni däremot inte möjlighet till detta så kommer fritids att vara öppet för de elever som är i behov av omsorg. Glöm inte att fylla i “Inför utvecklingssamtal”, finns under elevdokument på Schoolsoft, minst 5 dagar innan.

Tiderna för utvecklingssamtalen publiceras på Schoolsoft på måndag (1/2 – 21). Det är först till kvarn som gäller!

 

Information inför vecka 5:

Måndag: 

  •  Tider för utvecklingssamtal publiceras på Schoolsoft.

Tisdag: 

  • Skolan börjar kl.9.40. Ta med idrottskläder och handduk. Inga inneskor behövs. 

Onsdag:

  •  Skola och fritids stänger kl.13!

Torsdag: 

  • Läsläxan lämnas in. 

Fredag: 

  • Läsläxan delas ut. 

 

Kommande händelser:

  • v.6 – föräldramöte 10/2 kl.17.30. Mötet kommer att ske digitalt. Dagordning och länk till mötet kommer under nästa vecka. 
  • v.7 – Utvecklingssamtal
  • v.9 – Sportlov

 

Vi önskar er alla en trevlig!

 

Ingela, Daniel, Christina och Vincent

 

ingela.eriksson@lemshaga.se

daniel.ekmark@lemshaga.se

christina.langstedt@lemshaga.se

vincent.karlsson@lemshaga.se

Mellangården: 08-586 313 12

Fritids: 08-586 313 27

 

8 kommentarer

Kommenteringen är stängd.