Uranus V39

Hej alla Uranus-familjer!

 

I skrivandets stund har vi nästan genomfört alla utvecklingssamtal. Det har varit både kul och givande att få träffa er som familjer på samtalen. Tack!

 

Kunskaper

 

Under veckans matematiklektioner har vi avslutat kapitlet med uppställningar i addition och subtraktion, med och utan växling. 

Vi har också startat igång det nya kapitlet som handlar om Blockmodellen. Den är ytterligare en visuell strategi som eleverna kan använda sig av vid problemlösning.

Eleverna kommer att få använda blockmodellen i olika vardagsnära problemuppgifter med addition och subtraktion. De får använda strategier som de mött tidigare och pro­blemen tar upp begrepp som: sammanlagt, ta bort, skillnad, fler än och färre än.

 

Under veckans svenskalektionerna har vi repeterat årets månader. Detta har vi gjort genom att både skriva och sjunga “månadssången”. Vi har också lärt oss hur man kan skriva dagbok. Vi har också fått höra hur Björnes och Bobbies veckor har varit. Som vanligt fyllda med en massa äventyr!

 

so-lektionerna har vi fortsatt arbeta med Barnkonventionen. Denna gång har vi arbetat med artikel 13 som handlar om yttrande- och åsiktsfrihet. 

Den här artikeln ger barnen rätt att säga vad de vill men vi har också diskuterat att man inte får säga saker som gör någon annan illa eller ledsen. Vi illustrerade detta med ett pappershjärta som vi vek/knölade till av varje elakt ord och försökte släta det till av varje förlåt. Knöligt som det ändå förblev, behövde vi komma på många snälla ord att säga för att det skulle bli bra.

 

Vi använde oss av de snälla orden och gjorde fina grattis-hjärtan till vuxen Agnes som fyllde år i onsdags.

 

Fredagen avslutade vi med att ha vårt första klassråd.

 

NO-lektionerna har vi tittat klart på filmen om barn som äter majs och hur lång tid de tror att det tar innan majsen kommer ut. Vi fick lära oss hur matsmältningssystemet fungerade. 

 

Teknikgruppen visade sina fina läxor och undersökte hur en kil fungerar.

 

Bild: “Porträtt på olika sätt”

Under den här terminen kommer vi att arbeta med porträtt på olika sätt. Vi kommer att använda olika material och inspireras av olika konstnärer.

Vi började med att titta på en bild som den berömde konstnären Pablo Picasso har gjort av sin dotter Maya. (bild)

Pablo Picasso var en spansk konstnär (1881-1975) som tillsammans med sin vän Georges Braque utvecklade en ny konstform, kubismen. Deras idé var att det målade föremålet skulle kunna ses från olika håll samtidigt. Föremålet delades upp i olika geometriska former.

Ingen målare har påverkat måleriet på 1900-talet mer än Picasso. Han är den ende konstnär som har fått en tavla upphängd på Louvrens museum i Paris medan han ännu levde.

 

Hälsningar Cissi

 

Hem och skola

 

Läxa:

  • Diamantjakten – Läs kapitel 6 i läseboken med tillhörande sidor i läxboken.

 

Nästa vecka:

 

Måndag: Dans
Tisdag: Friluftsliv
Onsdag Idrott utomhus – Ombyte och handduk.
Torsdag: Läsläxa (Kapitel 6) lämnas in. Björne & Bobbie tillbaka till skolan.
Fredag: Läxa lämnas ut.

 

Kommande händelser:

  • Vecka 40 – Föräldrakoordinator Möte
  • Vecka 44 – Höstlov

 

Trevlig helg!

 

Ann-Sophie, Eva och Agnes

Klasstelefon: 08-586 313 02

ann-sophie.petersen@lemshaga.se 

eva.lorne@lemshaga.se

agnes.jansson@lemshaga.se

7 kommentarer

Kommenteringen är stängd.