Uranus v.41

Hej Uranusfamiljer!

Först och främst vill vi tacka för ett trevligt och intressant möte. Vi drog ut på tiden rejält (55min), men det var det värt. Som alltid så kändes tiden knapp ändå. Tveka aldrig att komma med frågor till oss pedagoger. Vi försöker alltid svara på frågor så fort vi kan. Våra mailadresser finner ni längst ner i veckobrevet.

 

matematiklektionerna har vi denna vecka fokuserat på problemlösning. Vi har bland annat arbetat med textuppgifter där vi har fokuserat på viktiga ord vi behöver ta med oss för att lösa uppgiften  En av lektionerna ägnade vi åt att spela ett antal mattespel bla ett växlingsspel upp till hundra. Lektionen var mycket uppskattad och rolig. (Reglerna för växlingsspelet får ni fråga barnen om). Vi har även arbetat med “blockmodellen” (Singapore math) där vi har konkretiserat och visualiserat 2 tal som ska adderas eller subtraheras. 

img_0038 img_0035

Växlingsspel pågår för fullt i båda klassrummen. Här arbetar vi med ental och tiotal.

 

I svenska har vi denna vecka arbetat med på och under ytan-frågor. “På ytan- frågor” hittar vi svaret direkt i texten. “Under ytan-frågor” hittar vi inte svaret exakt utan vi behöver resonera och dra slutsatser kring svaret. Vi har även arbetat med sammansatta ord och rebusar. Vi fortsatte även med vårt skrivande i serieformat vilket eleverna har uppskattat.

 

I vårt tema Leksaksfabriken har vi denna vecka fått ytterligare brev från Kim Leksaksson. Uppdragen de fått under veckan har gått ut på att de ska komma på ett nytt namn på leksaksfabriken. Eleverna har jobbat fram namnförslag i grupper, argumentera för sina förslag och sedan genomföra en gemensam omröstning. Efter en tuff omröstning så valdes namnet “Den förtrollade fabriken” i röda gruppen samt “Barnens fantasivärld” i den gröna gruppen.

img_0033

En demokratisk omröstning skedde i båda grupperna.

 

no-lektionerna har vi fortsatt vårt arbete med kroppen. Denna vecka har vi arbetat med hjärnan. Vi har utforskat hjärnans olika delar och dess funktioner. Eleverna har lärt sig om muskelminne och inlärningsprocessen. Nästa vecka kommer vi titta på hur man kan lura hjärnan med synvillor. Jag (Peter) och Gottis har påbörjat ett samarbete kring kroppen på idrotten. Vi försöker koppla ihop det teoretiska (no-lektionerna) med det praktiska (idrottslektionerna).

img_0034

Förhör gärna era barn för att se om de kommer ihåg veckans lektion om hjärnan.

 

Under veckans so-lektioner har eleverna fått undersöka vad olika varor faktiskt kostar. Alla elever använde varsin dator och vi använde hemsidan “Mathem“ för att undersöka olika priser. Eleverna var väldigt fascinerade över vad mat faktiskt kostar. Vi får se hur mycket pengar ett kalas egentligen kostar! Vi tackar  Julia, Gustav och Alice.L för veckans intressanta nyheter.

 

I engelska har den röda gruppen arbetat med berättelsen “A new dog”. Vi diskuterade och översatte ord i texten. Därefter fick eleverna göra varsin “loppa” med fraser på engelska. I bild har Cissi och eleverna (i den gröna gruppen) färdigställt sina fantastiska mönster. Konstverken sitter uppe för visning i trappen.  

 

Till sist vill jag (Peter) tillägga att under torsdagen hade vi riktigt fina och lugna lektioner. Vi har märkt att vi behöver träna på gruppövningar då dessa ofta kan bli stökiga. Det har mest med ovana att samarbeta och kompromissa att göra. Vi jobbar vidare. Utifrån våra schema som vi fyller i veckans arbetsro kan vi berätta att “gula” och “gröna” lektioner har präglat veckans lektioner, endast enstaka “röd” lektion i båda grupperna. Nästa vecka vill vi få ännu bättre lektioner.  

 

Läxa:

  • Diamantjakten läsläxa – kapitel 8, “Ett nytt jobb”. Läs gärna om kapitlet mer än en gång!
  • Diamantjakten läxbok – s.10.
  • Veckans nyhet – Oscar.K, Alexander, Alva och Olle.  Ta hjälp av en vuxen att titta i tidningar eller annan nyhetskälla för att försök hitta en intressant och passande nyhet som du vill berätta för klassen. Träna på att läsa nyheten så att du är redo att redovisa för klassen. Ta med senast onsdag!

 

Nästa vecka:

  • Idrott onsdag – Glöm inte att ta med ombyte och handduk. Från och med nu är idrottslektionen inomhus.
  • Friluftslektion fredag – vi är alltid utomhus så tänk på att era barn har kläder efter väder.

 

Övrig information:

  • Snart är det Höstlov! För att kunna planera vår verksamhet vill vi veta vilket behov ni har av fritids under lovet. Fyll i enkäten som finns i länken nedan. Kom ihåg att trycka spara efter ifylld enkät. Glöm ej att det är ett sista anmälningsdatum 17/10.Fritids har öppet kl. 7.30-17.00 tisdag 1/11 – torsdag 3/11. Dag före röd dag stänger fritids 15.00. Detta infaller fredag 4/11. Måndag har fritids stängt för planering. Mvh Fritids

 

https://docs.google.com/a/lemshaga.se/forms/d/e/1FAIpQLSeWRVo15-qSHYYzqm_5zv74xEn2cXW8_X9XZMO95MQsYJAROA/viewform

 

Vi önskar er alla en trevlig helg!

 

Ingela, Peter & Mats

Klasstelefon: 08-586 313 02

ingela.eriksson@lemshaga.se

peter.crichlow@lemshaga.se

mats.sterneby@lemshaga.se

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']