Veckobrev Jupiter v.37

Hej alla härliga Jupitervänner!

Nu har vi kommit igång ordentligt och bra i alla ämnen. Vi fortsätter med samma ämnesområden men nytt för veckan är att klassen i svenska börjat arbeta med ett dagboksprojekt. Det är roligt att undervisa i klasserna med många intresserade frågor och bra förslag som kommer från eleverna. Vi har under veckan valt klassrådsrepresentanter och miljörådsrepresentant och på så sätt förberett inför klassråd kommande vecka och vi har även bytt platser i klassrummen.

Vi märker att eleverna ofta är trötta och hungriga lektionen innan lunch. Värdefullt vore att eleverna tar med en frukt eller mellismacka. Detta gäller framförallt för de som äter lite eller tidig frukost.

Vi ser också att många upplever det tufft att det ställs höga krav på att passa tid och är en utmaning med olika tider på schemat alla dagar. Vi pratar om vikten av att komma i tid till lektionerna så att den kan starta i tid. Vi hjälps åt med klockringning när det går och vi lärare påminner. Men flera tillfällen när röd och grön börjar och slutar olika gör det svårt ändå. Därför är det bra att ha en armbandsklocka.

kla%cc%88ttra  engelska  engelska2

What would the world be like if we were all the same? This week we read the book Elmer by David McKee. It is about what it feels like to be different, but how important it is to be yourself. This is part of our continuing discussion about uniqueness and friendship.

Vi kommer då och då att använda elevernas egna mobiler för att spela lite ämnesrelaterad frågesport och för att göra enkla undersökningar och även för att hänga med i en modern digitaliserad undervisning. Smartphones är nu – oavsett om man gillar det eller ej – en naturlig del av de flesta ungdomars och vuxnas vardagliga liv både för kunskapsinhämtning, hjälpmedel, social samvaro och nöje. Självklart kan vi även använda skolans datorer till detta men de tar längre tid att hämta, kräver inloggning, behöver samordnas när andra klasshalvan jobbar digitalt samt är ett mer otympligt redskap vid just dessa tillfällen. Surfen kommer att gå på skolans egna nätverk (kostar inget) och eleverna kommer att kunna samarbeta för de som ej har mobil eller de som glömt. Hoppas att ni tycker det är ok. Hör av er till malin.bjorn@lemshaga.se vid synpunkter.

Tyvärr behöver vi informera om att det går löss på skolan. Kolla era barn hemma och läs gärna mer på:  http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Huvudloss/

Vi kommer under den kommande veckan att genomföra diagnosen “Förstå och använda tal”. Ej ett prov att träna till men det är värdefullt att komma utvilad.

Läxor:

  • Digital multiplikationsträning (se schoolsoft) 30 min till fredag.
  • Engelska, träna ord (se schoolsoft) till fredag.
  • Svenska: skriva ett dagboksinlägg i  “Skoldagboken”, följ mallen för återgivande text som finns inklistrad i boken. Inlämning nästa fredag. Svenskläxor kommer alltid att lämnas ut på fredagar och lämnas in nästa fredag. Informationen finns även på schoolsoft.

Kommande:

  • Schackinfo från Stockholms schackförbund måndag 26/9
  • Föräldramöte 5/10 17.30 – 19.00 – inbjudan kommer närmre

Med önskan om en trevlig helg och en bra kommande vecka! /Ayla, Julia och Malin

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']