Veckobrev v. 41

Godagens alla Jupiterister!  

Denna fantastiska vecka startades med en genomgång av den hemliga läxan. Vi pratade om goda gärningar, vad man själv bidragit med samt om man själv fått uppleva något extra snällt under veckan som gått. Massage var en vanlig gärning som förekom ofta. Trevligt!  

Som fortsättning på detta introducerades “hemliga kompisen” under veckans första timme. Uppgiften går ut på att alla får en egen “hemlig” kompis som man ska vara lite extra snäll och behjälplig mot under en vecka. Några hade lite svårt att inte avslöja kompisen direkt, så det kommer vi öva mer på:) Men över det stora hela har de varit superduktiga och tagit till sig uppdraget ordentligt. På måndag går vi igenom uppgiften tillsammans och utvärderar övningen. Sen får alla en nya hemlig kompisar att vara lite extra snäll mot.

 

En sak som vi pedagoger tycker är lite extra skoj med just den här gruppen är att många eleverna leker tillsammans i storgrupp på rasterna. Nästan alla (flertalet) är duktiga på att komma på och delta i lekar där många kan vara med i. Först var det gungorna och “tema”, sen var det kojan och nu är det “tjuv och polis” som står i fokus. Därav kommer dock en del frågeställningar som vi behöver ta ställning till. Hur hårt får poliserna hålla i tjuvarna? Hur mycket och på vilket sätt får tjuvarna kämpa emot? Det här är några av flera viktiga frågeställningar som eleverna behöver förhålla sig till. Tillsammans i klassen diskuterade vi vad och vilka situationer som kan och skulle kunna vara upphov till olika konflikter. Slutligen kom vi fram till olika “regler” vi kunde enas kring och avslutade samtalet för den dagen. Vi kunde också konstatera att NÄR vi pratar med varandra och GEMENSAMT försöker komma på lösningar så minskar/försvinner konflikterna nästan helt, vilket var den viktigaste lärdomen av dem alla!

Efter en utvärdering vi gjorde idag fredag kom många intressanta tankar upp. Nästan alla beskrev och upplevde att det hade blivit bättre med “hårda tagningar”. Några tyckte också att det hade blivit tråkigt. En fråga vi dock fortfarande måste lösa är “vilka ska vara poliser och vilka ska vara tjuvar? Hur ska vi gå tillväga för att bestämma det? Fortsättning följer… 

 

En liten fredagskluring: Ska Mortensen och Holger få tillbaka sin geograf? Kommer de att hitta skatten?

 

Fokus denna vecka:  Tema Sverige och geografiprov v.43.

Nu har vi arbetat en hel del med temat Sverige och vi börjar närma oss slutet. Jag, Åsa, brukar ofta tala om för eleverna att min uppgift är att lära dem så mycket jag bara kan och försöka göra det så roligt som möjligt. Men eleverna har också en viktig uppgift och det är att visa mig vad de kan och vad de har lärt sig. Det här kan man givetvis göra på flera olika sätt: räcka upp handen, delta aktivt i genomgångar och grupparbeten, göra sina arbetsuppgifter noga men också genom olika redovisningar och prov.

Nu är det alltså dags för eleverna att visa mig, Åsa, vad de kan inom temat Sverige!

Den här gången kommer eleverna att få visa mig sina kunskaper på 2 olika sätt. Det första är genom ett grupparbete och en tillhörande redovisning om ett landskap. Det andra är genom ett mindre enskilt prov inom Sveriges namngeografi.

Vi har under veckan som gått tittat igenom och startat upp elevernas grupparbeten, men också tittat på vad de behöver kunna inför provet samt hur de ska göra när man pluggar inför ett prov. Vad ska eleverna kunna rent konkret samt vart hittar man den faktan man behöver. Avslutningsvis har vi i även gått igenom en bedömningsmatris för temat så eleverna själva kan se vad de blir bedömda på och vilka nivåer man är på och kan sträva mot. Matrisen och “tips inför provet” finner ni här: Matris -Sverige Inför prov namngeografi. Mer detaljerad information kring själva provet och hur eleverna kan förbereda sig finner ni på Schoolsoft, skrivet under vecka 43 så det är bara att klicka sig dit så ser ni. Eleverna har fått samma info på lektionerna. (mejla Åsa om något är oklart)

Efter lovet kommer vi att summera temat och göra en utvärdering. Resultaten av elevernas olika förmågor kommer ni att få delade med er genom Schoolsoft matriser men också genom en ifylld matris som klistras in i elevernas geografiböcker. Resterande SO-timmar kommer gå åt till elevernas grupparbeten. Nu kör vi! 

Övrig information:

De elever som sökt ledigt, och fått beviljat, under provtillfället i geografi på fredagen v. 43, kommer att få göra provet första timmen (mentorstiden) efter lovet. Bedömningen kommer därav att bli förskjutet för dessa elever…

 

Hälsningar från idrotten:

Vilken underbar idrottslektion vi hade i onsdags. Den sista ute, för nästa vecka startar vi med innegympa.  Vi jobbade med tema Höst. Eleverna kunde välja på djungelfotboll, jogga i naturen, samla olika sorters löv och plocka svamp. Svampplockningen var otroligt populär och många gick glada hem med massor av trattkantareller.

Så på tisdag tar vi med oss innegympa-kläder och handduk. Trevlig helg!

Kommande vecka:

V. 42 Grön Röd
Mån
Tis Idrott Ny läxa Engelska

Idrott

Ons Ny läxa Engelska

idrott

Idrott
Tor
Fre
Geografiprov på fredagen v.43. för mer info gå in på schoolsoft.

Slutuppgift i biologi v.43. Mer info om detta i nästa veckobrev.

 

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']