Hej alla goa Venusar med familjer!
Nu är vi verkligen igång på riktigt! Härligt engagerat och intresserat skolarbete i veckan, genomtänkta redovisningar och full förberedelse inför höstens utvecklingssamtal. Heja!
För att ni föräldrar ska kunna ta större del av era barns fina prestationer och goda samarbete vill vi bjuda in er lite extra under vecka 43. Då välkomnar vi er vårdnadshavare till skolan att ta del av en lektion, en halvdag eller varför inte en hel skoldag med lunch i matsalen? Vi kommer att ladda med intressanta lektioner, aktiva skolbarn och kaffe och te. Välkomna!
Matte och NO
På matten arbetar vi med tal, stora och små och har bland annat tränat multiplikation och division med 10, 100, 1000 och 0,1, 0,01 och 0,001 på olika sätt, bland annat med en härlig aktiv hoppa-steg-aktivitet. Det som sitter i kroppen brukar fastna i hjärnbarken och syre in främjar lärande. Om detta har klassen pratat massor på svenskan. Vi har även försökt hitta så kluriga sätt som möjligt att representera 0,5. Dessutom har några elever utmanats av ”Hur många tresiffriga tal utan siffran tre finns det egentligen?” Här två helt olika metoder men som kommit fram till samma svar.
På NO:n har vi kokat överlevnadssoppa på ätliga växter från naturen som en del i överlevnadstemat samtidigt som vi diskuterar klimatsmart mat. Vi har även ritat planscher och påbörjat muntliga redovisningar av texter på temat ”Amazonas brinner – hur påverkar det oss?”. Här nedan två exempel på elevernas argument:
”Dom säger att världens lunga brinner för att Amazonas regnskog gör väldigt mycket syre, det är alla träd och buskar som gör syret. Nu när det brinner dör skogen och då får vi mindre syre. Det påverkar att man kan inte andas lika lätt och då orkar man inte lika mycket. Det kallas fotosyntes.” – Leo
”Detta kan också leda till att djur som är fridlysta i regnskogen dör som gör att fler arter kan försvinna, en följd till detta är forskarna som har letat efter fridlysta djur inte kan forska mer på grund av att arterna så småningom om dör ut. Det finns djur som äter andra djur vilket skulle leda till att det djur som äter djuren som har dött kommer inte klara sig för att dem får ingen mat. Detta leder till att hela näringskedjan kommer påverkas detta vilket gör att det kommer bli färre och färre djur i Amazonas.” – Emilia
Vi har även börjat nosa på Rymden och förbereder vårt möte med Christer Fuglesang med fakta om satelliter och rymdstationer och med funderingar kring ”Vad behöver man göra/ordna om man ska överleva i rymden i ett år?” Idéerna flödar!
Några påminnelser:
Tänk på att komma i tid! Det har varit lite si och så på flera håll. Alla kan ta fel någon gång men att ofta komma sent efter lunch, raster eller på morgonen påverkar både den egna och andras undervisning.
Vi vill vi även påminna om att vi önskar att alla elever duschar efter idrottslektionerna! Viktigt ur hygiensynpunkt.
Inför kommande vecka:
Tisdag 17/9 Studiebesök Tekniska. OBS samling 7.35 – se schoolsoft. Förstärk gärna lunchen med en smörgås eller frukt. Glöm inte godkänna att era barn deltar i en intervju.
Onsdag 18/9 Lemshagaspelen – friidrottsdag – se bifogad inbjudan. Lemshagaspelen 2019 OBS! Kom ombytt, ta med nyttig matsäck, vattenflaska och att samlingstid är 9.40.
Inför utvecklingssamtal v.39 – fyll gärna i en liten utvärdering och ev frågor att ta upp i schoolsoft. Eleverna förbereder en presentation i skolan. Prata gärna om skola, både vad som är positivt och förbättringsområden och möjliga mål att sikta mot hemma innan mötet.
Med önskan om en bra vecka! /Venusteamet
4 kommentarer
Har läst
Jag har läst och jag tycker att det var bra och intressant att läsa denna veckas veckobrev.
Jag har läst – tilda
Läst
Kommenteringen är stängd.