Veckobrev Venus

Hej alla elever och föräldrar i Venus!

Den här veckan kom hösten med allt vad det innebär. Mörkare morgnar, smattrande regndroppar, fallande löv, stora vattenpölar, tända ljus och mys inomhus.

Har du som förälder uppdaterat dina kontaktuppgifter i Schoolsoft?

Det är viktigt att du går in i Schoolsoft och ser efter att de uppgifter som står där är aktuella. Vi har märkt att flera av er föräldrars mail och telefonnummer inte gäller längre. Om det dessutom skulle hända ert barn något så är det viktigt att vi kan nå er!

Varför är det så skräpigt i Ladan?

Vi i Ladan vill att det ska vara ordning och reda. Just nu ligger det skor, kläder, äppelskrutt, festisar, papper, kakpaket, vattenflaskor och allt annat möjligt både här och där. Vi lärare bryr oss inte om du som elev har det så hemma, men i skolan vill vi att det ska vara rent och snyggt. Skolan är allas arbetsplats. Vi vill även påminna om att det inte är tillåtet att äta kakor och godis när man är i skolan. Om man handlar något i caféet eller äter en smörgås som man har haft med sig hemifrån, måste man slänga skräpet i en sophink efter sig! Kan vi hjälpas åt med att påminna varandra om detta?

Vad pratade vi om på föräldramötet?

Vi hade ett späckat program för kvällen. Vi pratade om Schoolsoft, nya hemsidan, Lpp:er, matriser, sociala medier, Ladans ordningsregler, information om alkohol och droger, om det är viktigt med de rätta prylarna och märkeskläder och om vilka som ska vara klassföräldrar samt föräldrakoordinatorer. Ett protokoll för föräldramötet finns på Schoolsoft.

Har du koll på vilka ordningsregler som gäller i ladan? Läxa till förälder!

Läxan den här veckan till er föräldrar är att fråga ert barn om vilka ordningsregler som gäller i Ladan. Nu har img_0284eleverna hunnit gå flera veckor i skolan och vi lärare förväntar oss att dessa regler ska sitta i ryggmärgen! För säkerhetsskull lägger vi in en bild på dem! Läs och begrunda!

Är det viktigt med de senaste prylarna och märkeskläder?

Både ja och nej. Om någon ser att man har prylarna och kläderna så blir svaret ja, men om ingen ser en, så blir det ju inte lika viktigt. På föräldramötet gjorde vi en VT-rutin kring denna fråga. En VT-rutin går ut på att genom en tankestruktur synliggöra så många olika tankar som möjligt. Föräldrarna fick i uppgift att tänka och skriva till påståendet “Är det viktigt med de senaste prylarna och märkeskläderna”. De fick tänka ur barnens perspektiv och ur vuxnas perspektiv. De fick skriva på post-it lappar som de själva satte fast på whiteboarden, rangordnade efter sant-falskt.

Nästa mentorstimme ska eleverna få göra samma rutin. Sedan tänkte vi jämföra svaren! Resultatet redovisas i nästa veckobrev.

Hur håller jag som elev och förälder koll på sociala medier?

fileVi har märkt att det händer mycket på sociala medier bland eleverna. Detta händer på elevernas fritid, men det spiller över på skoltiden. Vi vill gärna att ni föräldrar har en dialog med ert barn om vett och etikett på nätet. Denna dialog kanske man behöver ha fler än en gång. Prata med ditt barn om vilka konton han/hon använder, hur han/hon använder det och be att få kika lite på hur det ser ut, av ren nyfikenhet. Vi menar inte att man ska mästra och snoka, utan bara försöka få till ett bra stöd. Man kan även fråga hur det har varit på nätet idag, ungefär som när man frågar om hur det har varit under skoldagen.

En sekund i taget, en dystopi?

På svenskan hen-sekund1åller vi på att läsa en bok som tillhör genren dystopi. Ni kanske undrar vad dystopi står för? Det är som motsatsen till utopi, alltså tvärt emot något som är bra. En dystopi beskriver ett tänkt, hemskt, framtidsscenario där det finns risk för människans och jordens undergång. Det har kommit många populära ungdomsböcker som är dystopier.

Just vår bok, “En sekund i taget” handlar om en flicka som heter Hedvig och är den enda överlevande efter en feberkatastrof. I samband med katastrofen slogs elen ut och nu ska Hedvig försöka klara sig utan familj, vänner, elektricitet, kylskåp och sjukvård. Till sin hjälp har hon en gård, full med djur. Hon har ingen aning om hur man tar hand om djuren, utan får läsa sig till i en bok som hon hittar på gårdens bibliotek, hur man t ex mjölkar en ko och hur man vet om en ko har juverinflammation. Boken har väckt många frågor hos eleverna. En fråga handlade om hur mjölken hamnar i våra mjölkpaket och hur separerar man bort fettet från mjölken? Något att prata om hemma kanske?

arla-os2-net

Hur är stämningen och arbetsron i klassen?

Stämningen i klassen är mycket bra! Eleverna har roligt, vi lärare har roligt och vi trivs tillsammans. Vi upplever en ödmjukhet, acceptans och förståelse för olikheter. Detta märks särskilt under lektionstid då eleverna är fantastiskt duktiga på att samarbeta och att peppa varandra. Arbetsron är kanonbra och alla elever arbetar mycket flitigt och ambitiöst. Vi lärare är stolta över eleverna och det ska ni föräldrar också vara. Det här är studiemotiverade ungdomar som vill göra gott och vill göra skillnad!

Trevlig helg!

/Mentorerna i Venus

7 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']