Venus veckobrev v.36

Hej alla elever och föräldrar i Venus!

Hoppas att ni har haft en trevlig och lärorik vecka! Nu har vi haft de allra flesta utvecklingssamtalen och schemat börjar falla på plats. Den här veckan har vi i svenska haft fokus på våra muntliga presentationer. Nästa vecka kommer vi försöka avsluta det området för att i slutet mot veckan gå in på läsning, lästrategier och läsförståelse.

Hur arbetar vi med muntliga presentationer?

Som ni kanske vet och har förstått därhemma, så håller vi på att lära oss hur man håller en muntlig presentation. Eleverna har förhoppningsvis gjort sin läxa och redovisat sin presentation för er?!

En muntlig presentation handlar om kommunikation. Därför har vi pratat om begreppet kommunikation och att det i en kommunikation måste finnas en sändare, ett meddelande/syfte/budskap och en eller flera mottagare. Vi har pratat om att “redan de gamla grekerna” ( för ca2400 år sedan) utvecklade konsten att tala till publik. Med ett annat ord kallas detta för retorik, vilket vi kommer att gå in på lite längre fram. Vi diskuterade även begreppet “Akademi” som för övrigt betyder ungefär “högre undervisningsinstitution”. Den första Akademien fanns just i Grekland, i Aten, en skola där filosofer träffades för att tänka, lära och samtala.

När man håller en presentation, så finns det många saker att tänka på. Man ska komma ihåg vad man ska säga, man ska titta på publiken, man ska få publiken intresserad, man ska hitta rätt bilder, man ska tala lagom fort, man ska ha ett ledigt kroppspråk osv…

För att kunna hålla en riktigt bra presentation, krävs det oftast mycket träning. Inte för alla, men för de allra flesta. Så, därför övar och övar och övar vi nu. Först övade vi två och två, sedan fyra och fyra. Nästa vecka kommer vi fortsätta öva fyra och fyra och så småningom kommer man, när man känner sig redo, få hålla sin presentation antingen för hel- eller halvklass.

Förmågorna vi tränar är dels att kunna förbereda och hålla en muntlig presentation, men även att kunna ge och ta emot respons/gensvar. Titta gärna i matrisen för svenska och bekanta er med förmågorna där.

Varför arbetar vi med respons och gensvar?

Att kunna se vad som kan bli bättre eller utvecklas är oftast inte svårt. Utan det svåra brukar vara att kunna se och tala om orsaken. Vad exakt, gjorde att en text eller en presentation var riktigt bra? Detta tränar vi på nu. Vi har ofta höga krav på oss själva. Vi strävar efter att ständigt utvecklas, det är inget fel i det! Men vi behöver även kunna tala om vad som var riktigt bra, kunna ta vara på det och göra det ännu bättre. Därför har ni fått öva på att skriva gensvar där man specifikt har fått uttrycka vad man tyckte var bra och vad man skulle vilja veta mer om. Prova gärna att göra detta hemma!

Hur gick utvecklingssamtalen?

Nu har vi mentorer haft de flesta utvecklingssamtalen. Det har varit jätteroligt att få lära känna er lite närmre och att få träffa era föräldrar. Ni har varit väl förberedda inför samtalen och varit mycket duktiga på att hålla i dem själva. Saker som många elever berättade under samtalen var hur väl ni trivs i Ladan, att ni tycker att stämningen i klassen är jättebra, att ni tycker att det är bra arbetsro, att det är roligt i skolan och att ni ser fram emot höstterminen! Det gör vi lärare också, vilken härlig start vi har haft!

Brev till Annica

Om ni går in och tittar i Schoolsoft så kan ni se att jag har skrivit små personliga kommentarer till era brev. Jag har inte hunnit med alla än, men betar av dem och kommer snart ha hunnit läsa alla 52 brev! Ni är jätteduktiga på att skriva och jag har njutit av att läsa era personliga och välskrivna brev. Tack!

Nästa vecka är en vanligt vecka, inga utflykter eller andra speciella saker.

Ha nu en riktigt härlig helg!

/Mentorerna i Venus

350px-raffael_058

 

 

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']